WYTZE'S WHY

 

U kent ze wel, vragende kinderen: ”Waarom? Waarom? En... waarom?” vragen ze.

 

Zowel de vraag als het kind dwingen tot een begrijpelijk antwoord. En of het nu gaat over liefde, geld, school of voetbal... wie antwoordt, moet woorden gebruiken die raak zijn

 

Ook in marketing is "Waarom?" veelgebruikt: de WHY. Ik interpreteer het als het de echte reden van bestaan van een merk. Waarom is er mee begonnen?  Waar ligt de noodzaak van nu? In de antwoorden liggen de tijdloze ingrediënten voor het bouwen en versterken van een merk. 

 

Nee, niet met inzet van de trukendoos die de valse tandpastalach aan een merk koppelt. En nee, geen overtreffende-trap-doelen waarmee het geluk op deze aardkloot tot in de eeuwigheid wordt verzekerd.

 

En 'ja' wel met zoiets als ‘echt en eerlijk’. Toegegeven, dat klinkt naïef in een wereld waar het economisch belang altijd voorrang heeft. Maar met echt en eerlijk is een merk authentiek. Creëert het onderscheid omdat het zichzelf is. En communiceert het geloofwaardig omdat het geen ‘gemaakt’ verhaal inzet. 

 

Zodoende creëer je een merk waar mensen bij mogen horen. Bij willen horen. Een merk dat een onderdeeltje kan worden van hun identiteit. Zelfs als het merk een pot pindakaas vertegenwoordigt.

 

In korte stukjes probeer ik op basis van mijn WHY te achterhalen waarom een merk communiceert zoals het communiceert. Zoekend naar woorden die net zo begrijpelijk zijn als het antwoord op de waarom-vraag van een kind.