WYTZE'S WHY

 

U kent ze wel, vragende kinderen: ”Waarom? Waarom? En... waarom?”

 

Zowel de vraag als het kind dwingen tot een begrijpelijk antwoord. En of het nu gaat over liefde, geld, school of voetbal... wie antwoordt, moet woorden gebruiken die raken.

 

Ook in marketing is de WHY veelgebruikt. Ik interpreteer deze als het de echte reden voor bestaan van een merk. Waarom is er mee begonnen?  Waar ligt de noodzaak van nu? In de antwoorden liggen de tijdloze ingrediënten voor het bouwen en versterken van het merk. 

 

Nee, niet met inzet van de trukendoos en valse tandpastalach. En nee, geen overtreffende-trap-doelen waarmee het geluk op deze aardkloot tot in de eeuwigheid wordt verzekerd. 

 

En ja, wel met zoiets als ‘echt en eerlijk’.

 

Toegegeven, dat klinkt naïef in een wereld waar het economisch belang meestal voorrang lijkt te hebben . Maar met 'echt en eerlijk' is een merk authentiek. Creëert het onderscheid omdat het zichzelf is. En communiceert het geloofwaardig omdat het geen ‘gemaakt’ verhaal inzet. 

 

Zo creëren we merken waar wij mensen bij mogen horen. Bij willen horen. Merken die een onderdeeltje kunnen worden van onze identiteit. Zelfs als het merk een pot pindakaas vertegenwoordigt. En dat snapt een kind.