WELLZO: MERK IN WELZIJN


Welzijnsorganisaties werken veelal in de kwetsbare afdeling van onze maatschappij. Leeuwarden kent veel 'kwetsbare' wijken. Er valt dus veel werk te verstouwen voor jongerenwerkers, vrijwilligers, buurtbemiddelaars en mantelzorgers.

 

Mooi werk. Maar met een paar nadelen. Financieel is men afhankelijk van de overheid. En de cultuur vraagt veel geduld die zakelijke slagvaardigheid vaak in de weg staat. Gevolg: bij gewijzigd overheidsbeleid (bezuiniging) wordt ook ingegrepen bij 'welzijn'. Reorganisaties. Fusies. Nieuwe plannen. Het gebeurt allemaal.

 

Dit laatste was ook het geval toen Welzijn Centraal bij ons kwam. Door verlies van 50% van het personeel stond men op een splitsing: afbouwen of doorgaan. Wij (MerkMakers) voerden gesprekken met alle afdelingen. En schreven een ziel die als een inspirerende spiegel aan de hele organisatie werd gepresenteerd. En ons advies: ga door met een nieuwe naam en geef sterke  invulling aan het nieuwe merk.

 

Ik bedacht WELLZO, ontwierp logo/ huisstijl, het concept en de pay off  KRACHT DOOR AANDACHT. Judith van der Meulen deed de fotografie.

 

Onverwacht snel werd WELLZO een begrip in Leeuwarden. Alsof het altijd al had bestaan. Hoe mooi kan je het hebben? Maar nu (september 2018) kampt Leeuwarden met een enorm tekort op het Sociale Domein. En dus: reorganisatie in welzijn. En de vraag: blijft WELLZO als merk, of rolt er weer iets anders uit de bus?